Machu Picchu en Valle Segrado - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Loes Dommelen - WaarBenJij.nu Machu Picchu en Valle Segrado - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Loes Dommelen - WaarBenJij.nu

Machu Picchu en Valle Segrado

Blijf op de hoogte en volg Loes

25 Juli 2012 | Peru, Cuzco

De tijd vliegt! Alweer 3 weken in Peru!

Machu Picchu was echt een magische ervaring! Zelf ben ik niet zo’n fan van oude ruines dus mijn verwachtingen waren niet heel erg hoog gespannen. We vertrokken zaterdags rond 10 uur ’s ochtends met de taxi vanuit Cuzco, 2 uur later waren we in Ollantaytambo waar we de trein naar Aguas Calientes (het Machu Picchu dorp) namen. Ik zou het liefst met de Inka Trail gaan, dit is een 4-dagen durende trektocht door de bergen/jungle, maar gezien deze al was volgeboekt voor de maanden juli, augustus en september en dit 300 dollar duurder was besloten we toch maar dit weekend Machu Picchu met de trein te bezoeken :) Het dorpje Aguas Calientes had echt iets speciaals, het is een heel klein prachtig dorpje midden in de bergen. Hier waren terminale baden dus nadat we een hostel hadden gevonden meteen bikini aan en gaan naar de zwembaden! Dit was echt heeerlijk! Na een week alleen maar koude douche waren deze warme baden echt een paradijs. Naderhand hadden we nog wat gegeten en toen zijn we vroeg gaan slapen want om 5 uur ‘s ochtends de volgende dag hadden we de bus richting Machu Picchu. Eenmaal daar aangekomen moesten we nog een stukje de berg opklimmen en daar stonden we dan! Wauw! Een van de 7 wereldwonderen, check! Flink wat foto’s gemaakt en toen de zon op zien komen, dat was echt heel erg mooi om te zien. Even later hadden we een rondleiding door de ruines en daarna zijn we nog wat verder de berg opgeklommen naar Puerta del Sol (voor een prachtig uitzicht) en Puerta Inka, een eeuwenoude Inka brug tussen de bergen. Hier moest je wel niet te veel bij nadenken. De bergpaden waren heel smal en naast je was gewoon een afgrond van honderden meters, zonder hek of touw of wat dan ook, je hoeft daar dus maar te struikelen en dat was het dan… Maargoed gelukkig zijn we weer veilig beneden belandt.

Met onze klas zijn we een dag naar een voetbalwedstrijd geweest hier in Cuzco. Dit was wel echt heel gaaf! We waren de enige blondies in het hele stadion dus toen we binnenliepen hadden we flink wat bekijks. Stoelen of skyboxen kennen ze hier niet in het stadion, waar je op kunt zitten zijn grote betonnen trappen en wel elke minuut komen er vrouwtjes of kinderen voorbij die frisdrank, snoep of ander eten verkopen. Wat mensen van onze klas hadden wat vleesspiesjes gekocht en ik probeerde daar wat van, maar wat ik niet wist was dat het koeienhart was!! Jakkie! Het smaakte opzich wel oke, een beetje apart, maar het idee dat je net een hap koeienhart hebt gegeten vond ik wel vies... De wedstrijd verder verliep ook wat anders dan normaal, er zijn wel 20 gele kaarten uitgedeeld en toen de keeper een rode kaart kreeg wou hij het veld niet verlaten. Dit heeft ongeveer een kwartier geduurd, totdat de politie/ME het veld op moest komen om de keeper van het veld te verwijderen, alle Peruanen gingen ook helemaal los; fluiten, schreeuwen, dingen gooien ga maar door haha best hilarisch.

Het volgende weekend ben ik samen met L’Aura en Veerle de Valle Segrado gaan bezoeken. Dat is een groot gebied hier rond Cuzco met veel oude Inka ruines en andere bezienswaardigheden. We gingen met de taxi naar Salineras om de zoutvlakten te bezoeken en zijn toen doorgegaan naar Moray, een archeologisch iets wat wel mooi was om te zien maar verder niet echt veel voorstelde naar mijn idee. Toen hebben we de nacht doorgebracht in Ollantaytambo en de volgende dag gingen we met het openbaar vervoer naar Pisac. Het openbaar vervoer hier is wel echt een hele nieuwe ervaring. Bussen vertrekken wanneer ze vol zitten, maar dan ook echt VOL en de bus stopt als er iemand roept die er uit moet of als er iemand aan de rand van de weg zit te wachten. Bushaltes, stopknoppen, in- en uitchecken en een maximaal aantal passagiers zijn hier zeer onbekende termen. In Pisac hebben we een markt bezocht en toen zijn we door gegaan naar een dierenopvangcentrum, ergens tussen Pisac en Cuzco. Hier worden dieren opgevangen die slecht zijn behandeld of op het vliegveld worden onderschept. Hier hebben we papegaaien gezien, tijgers, condors, een soort van ganzen en vooral ook veel lama’s en apacas. Eenmaal terug in Cuzco zijn we weer aan de studie gegaan want die dinsdag er op was het alweer tijd voor het Spaans tentamen.

Het tentamen ging wel goed naar mijn idee, als het goed is krijgen we deze week de uitslag dus ben benieuwd. ’s Avonds zijn we wezen stappen met wat meiden van onze klas want het was alweer de laatste avond voor ons in Cuzco. Het stappen hier is ook wel heel erg leuk. Er wordt veeeeel meer gedanst dan in Nederland en de mannen komen ook heel leuk vragen: quieres bailar conmigo? ;) De Peruanen slingeren je dan echt alle kanten op, wel leuk maar met wat biertjes op is het echt onmogelijk om die pasjes goed mee te pakken haha ik denk dat ik nog maar wat salsa lessen ga nemen als we in Lima zijn. Nu heb ik net uitgecheckt in het hostel en is het wachten tot 10 uur vanavond want dan vertrek ik met L'Aura en Veerle met de bus naar La Paz in Boliviaaaa! Heb er heel veel zin in! De planning is dat we een paar dagen in La Paz blijven en dan willen we via Copacabana een groot meer gaan bezoeken tussen Bolivia en Peru, Lake Titicaca. Dan zo door naar Puno, Arequipa en dan is het tijd voor Lima!

• 26 Juli 2012 - 09:36

Gerda Nelis:

Hee Loes,

Wat leuk om weer van je te horen, en wat een belevenissen!! Geweldig dat je er zo van geniet.

Hier gaat alles zijn gangetje. Veel gewerkt deze week omdat een collega met vakantie is. Wel leuk, want ik moest weer voor een andere tandarts werken. Maar vandaag lekker een dagje vrij, en mooi weer.

Vorige week hebben we jullie Dushi een paar dagen hier gehad.Dat vonden we natuurlijk superleuk.

Je ziet: hier is het leven gewoon, en niet zo spectaculair als bij jou.
    We wensen je nog heel veel plezier, hard werken en veel genieten, en dat dan in de juiste verhouding, maar dat is jullie wel toevertrouwd!!!

Doei, veel liefs en dikke knuffels van tante Gerda. xxxx

• 26 Juli 2012 - 14:49

26 Julie 2012 14:47.door Jos Van Dommelen:

Nou Loes als ik jou reisverslag zo lees,heb je al meer levenservaring dan ik.En dat terwijl ik drie keer zou oud ben als jij!.Volgens mij doe ik iets verkeerd ha ha.Maar het is super leuk te lezen wat jullie allemaal meemaken.En als ik de foto's zie,is het toch 'n prachtig land.Wens jullie allemaal veel succes en plezier toe grtjs van ome Jos.v D.xx.

• 26 Juli 2012 - 23:12

M.r.eindhoven@live.nl:

Ha die loes.
    Ik heb de afgelopen avond al naar je verslag gekeken, maar ik kon niet, op dit reisverslag reageren, want het staat nog bij het, aankomst verslag. Maakt niet uit nu zie ook weer die prachtige foto's van jullie, Voor mij wel bekent Maar jullie staan er leuk op. Ga zo door en succes er mee
    Groetjes tante mieke

• 27 Juli 2012 - 08:37

Elke Loven:

Ha Loeske!
    Haha inderdaad erg jammer dat de 4 dagen tocht al volgeboekt was ;-) Maar het ziet er echt zooo gaaf uit daar! Wat een uitzicht zeg!!
    En zo mooi hoe die mensen daar allemaal gekleed zijn!
    Heb je gister een reactie op fb terug gestuurd over Bolivia!! Je gaat daar zeker genieten, is echt zon mooi land!! Ik ga volgende week op de verhuistour! Eindelijk een eigen woonkamer :-) Enjoy!!
    Kuss

• 30 Juli 2012 - 19:46

30 Juli 2012:

Hoil ieve nicht,
    Jeminee, wat een belevenissen allemaal daar in Peru. Geweldig dat je nu wel in de gelegenheid bent om al die touristische trekpleisters te zien. Dat vergeet je nooit meer! Ik ben benieuwd naar de vorderingen op dansgebied. Als je terugkomt heb je iets te bewijzen denk eraan!
    Ik ben vanmorgen teruggekomen uit het Gardameer. Ben daar 4 dagen bij Lisanne geweest. Heel leuk geweest, maar wel heet zo'n 34 graden. Dat zijn we hier niet gewend. Gelukkig was er een heel mooi zwembad om af en toe verkoeling te zoeken.
    Natuurlijk hebben we mijn vroegere vriendin Anneke daar opgezocht. Zij heeft daar nu een b&b.
    Nou meid geniet ervan en leuk dat je ons zo op de hoogte houd van je belevenissen. Succes met de studie! Liefs tante Annie

• 31 Juli 2012 - 00:51

Tante Willemien:

he die loes

wat geweldig allemaal weer, die verhalen en de foto`s en grappig van de voetbalwedstrijd.
    heel veeeeeeeeeeeel plezier in bolivia maar dat gaat zeker lukken.
    en natuurlijk heel veel sucses met je studie
    loes heel veel lieve groetjes en knuffels van ons.
    ome arno tante willemien anne en mara x x x x

• 04 Augustus 2012 - 00:20

Adriënne:

Hey Loes,
    Inderdaad wat gaat de tijd snel, ook hier. Je reist heel wat af zo te lezen. Errug leuk. En nog heel wat voor de boeg ook. Goed dat je veel foto`s en verslagen maakt, kun je nog lang van nagenieten(en wij ook).
    Hier begint volgende week de kindervakantieweek alweer en de week daarop de lagere school. Vakantie helelmaal voorbij. Ons gewone leventje gaat weer door en dat is ook prima. Hier hebben we nu lekker weer, we zwemmen veel en genieten van lekker eten en de mensen die we om ons heen hebben. We genieten ook van het hier en nu net zoals jij in Peru doet. Alleen is dat leven van jouw toch wel heel bijzonder nu. Op aventuur zou onze Jur zeggen, en zo is het. Nog vele voor de boeg, gaaf.....
    Leuk dat je ons laat delen in je bijzondere ervaringen, ik vind het leuk je hier in te volgen. Enjoy!