Máncora, surflessen, en de studie is begonnen! - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Loes Dommelen - WaarBenJij.nu Máncora, surflessen, en de studie is begonnen! - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Loes Dommelen - WaarBenJij.nu

Máncora, surflessen, en de studie is begonnen!

Blijf op de hoogte en volg Loes

25 Augustus 2012 | Peru, Cuzco

Introductie op de universiteit, spannend! Met een paar huisgenootjes nam ik de bus naar de uni, een heerlijk typische Zuid-Amerikaanse bus die om de 10 minuten langs komt. Twintig minuutjes in de bus voor 1 sol, ongeveer 30 eurocent, en we staan recht voor de uni, ideaal! De universiteit is heel erg modern, het lijkt een beetje op een bank gebouw en er zijn heel veel bewakers. Het is een kleine privé universiteit en het is alleen mogelijk voor de rijkeluiskindjes om hier te studeren, ik vraag me af hoe veel collegegeld zij moeten betalen… De eerste introdag werden alle 70 exchange studenten welkom geheten, werden we flink gewaarschuwd voor de ‘gevaren in Lima’ en kregen we een rondleiding. De tweede dag moesten we ons inschrijven voor de vakken. Dit was heel stressvol want bij elk vak is er maar plek voor 5 exchange studenten dus de populaire (simpele) vakken zaten meteen vol. Het is me gelukkig gelukt om een fijn rooster samen te stellen van alleen colleges op maandag, dinsdag en woensdag, inclusief salsa les. Er zijn zelfs studiepunten te verdienen met salsa les haha wat een feest. Verder hebben we rond die dagen veel discotheken in Lima verkend en dit was ook heel leuk.

En toen hadden we vrij tot 20 augustus en besloten we naar Máncora te gaan! Joepieee! Na het zien van iedereen zijn vakantie/zon foto’s op Facebook had ik echt zo veel zin in zon, zee en strand! Hier in Lima schijnt de zon namelijk nooit, het is er elke dag bewolkt maar het regent er ook niet, best een vreemd klimaat.. Goed, na weer een nachtje in de bus, 19 uur later, kwamen we aan in Máncora! Een groot surfparadijs waar elke dag de zon schijnt en heel veel leuke tuktuk’s rijden. Ik was met 3 huisgenootjes, Evelyne, Veerle, Erik en twee Franse meisjes Lise en Clementine en een Belgische jongen Vadim, een heel leuk groepje. In Máncora heb ik mijn eerste surflessen genomen en dit was echt fantastisch! Met een hele leuke surf instructeur vele uren in de zee gelegen en de juiste golven proberen te pakken, dit was echt heel leuk! Uiteindelijk lukte het om goed te blijven staan op het surfboard en dat voelt echt cool. Ook zijn we hier naar een terminaal modderbad gegaan en hebben we paard gereden aan zee. Het stappen was ook heel leuk hier, elke avond was het groot feest op het strand. Er wonen hier heel veel van die hippies en surfdudes haha heel grappig om te zien allemaal. Ons hostel was ook prima, hele aardige mensen en een heel chill zwembad. Alleen een dag zaten we buiten en hoorden we opeens iemand heel hard schreeuwen, dus toen liepen we snel naar de straat. Nu was er een Franse jongen uit ons hostel beroofd door 3 mannen, midden op de dag in de straat van ons hostel. Hij vertelde dat de mannen zijn rugzak wilden, maar hij wou die niet geven, en toen pakten ze een groot mes en hadden ze hem in zijn been en hand gestoken. Heel eng, toen kwam bij ons wel even het besef oke we zitten in Zuid-Amerika en niet in het veilige Nederland. Even daarvoor was ik zelf ook alleen even naar de supermarkt gelopen want we voelden ons wel veilig daar, maar vanaf toen hebben we toch alleen nog maar samen tuktuk’s genomen en zijn we ook niet meer te voet gegaan. Ook met het stappen in Mancora was bij Clementine haar mobiel en geld gestolen, bij Lise ook haar mobiel en de vest van Vadim was ook opeens verdwenen, niet echt leuk.

Na een weekje te hebben genoten van de zon zijn we weer terug gegaan naar Lima. In de vrije dagen die ik toen nog had heb ik een surfschool gezocht en daar nog wat lessen genomen, het gaat steeds beter dus dat is wel gaaf. Ik heb afgesproken nu elke week een paar uur les te nemen:) Ook zijn we nog naar wat feestjes geweest en toen was het tijd om aan de studie te beginnen! Ik heb de eerste week colleges er nu op zitten en het was best een drama! In het Spaans communiceren gaat nu wel redelijk, maar alle economische vaktermen ken ik nog niet, en de professor praat zo snel Spaans dat ik er geen touw aan vast kan knopen. De professoren maken ook veel grapjes, iedereen moet dan lachen maar wij exchange studenten snappen er niets van… Ook zijn de colleges hier heel anders dan in Tilburg. Je zit maximaal met 20 personen in een klas en elk college is verplicht dus wordt er een presentielijst gecheckt in het begin van elk college. Elke professor heeft me toen gevraagd waar ik vandaan kom gezien ik best wel opval hier met mijn blonde haar, en ze zeggen dan allemaal ahh Holanda, van Persie ;) De colleges zijn ook heel interactief en iedereen doet mega actief mee omdat 30 % van je eindcijfer afhangt van je participatie in de klas. Ook moeten we veel groepsopdrachten doen tijdens het college. Het vervelende is dus dat ik niet veel begrijp van wat ze vragen, en als ik het wel begrijp weet ik vaak niet hoe je dat in het Spaans moet zeggen. Ik heb een paar keer wat in het Engels gezegd maar dan kijken de Peruaanse studenten je zo raar aan omdat hun Engels heel erg slecht is. Verder willen de Peruanen niet zo graag met exchange studenten samenwerken omdat ons Spaans dus nog niet zo goed is. De lange dagen zijn ook best slopend, heb maandag en woensdag van 7.30 tot 21.30 college en dinsdag alleen ’s avonds een college van 19.30 tot 22.30, maar wel een lekker weekend van 4 dagen joepie! Haha goed, ik hoop dat de colleges volgende week wat beter zullen gaan.

En nu gaan we lekker feesten! We vertrekken morgen met 160 exchange studenten naar Huacachina, een oase in de woestijn in zuid Peru waar je kunt sandboarden en nog veel meer gave dingen kunt doen, ben benieuwd! Ook heb ik mijn ticket geboekt voor volgend weekend naar Iquitos naar de jungle…. Apen krokodillen slangen spinnen muggen here we come!

  • 25 Augustus 2012 - 09:02

    Tante Willemien:

    hola loes todo lo que hay en el Perú.
    Así que vas a tomar clases de salsa y lecciones de surf.
    así que lo que una chica deportiva.
    Aquí va bien todo va como de costumbre.
    si usted está buscando un guardaespaldas caminando por la calle,
    ome arno quieren vienen ganas de hacer aún.
    Bueno loess divertido allí,
    estudiar español y tendrán éxito sin duda.
    muchos abrazos de xxx nosotros
    y el correo.

  • 25 Augustus 2012 - 09:13

    Mieke:

    Hola Loes.
    Hola mien kom zo weer terug, eerst naar spaanse les,

  • 25 Augustus 2012 - 14:39

    Justien:

    hola hola
    Weer een prachtig verhaal loes. Heel veel succes verder met je college, maar dat gaat je wel lukken.
    Heel veel plezier in de woestijn en en bij de apenen krokodillen. groetes uit rooi, xx justien

  • 25 Augustus 2012 - 14:59

    Annie Von Reeken:

    Ha die Loes,
    Nou weer een goed verslag, met wat fantasie zie ik het allemaal voor me. Over 4 jaar zijn er weer olympische spelen. Zien we jou daar dan op de surfplank? Ik hoop voor je dat de colleges wat duidelijker worden voor je,,,maar ik hoor wel dat het niet meevalt. Enfin meid...zet em op!
    Zojuist in de stad Eindh. jullie mam en Sanne tegengekomen. Die Sanne is heerlijk bruin maar....ze moest nog wat wennen aan het gewone Brabantse leventje.
    Nou meid wees voorzichtig en tot horens! Doei tante Annie

  • 27 Augustus 2012 - 22:08

    Mieke Van Eijndhoven:

    Hallo loes
    Spaanse les ik ben maar vlug opgehouden was toch wel te moeilijk in zo'n korte tijd.
    Loes het is wel heel erg leuk om van de andere kant van de wereld foto's van jou te zien, ook die gekleurde peruanen zijn zo mooi.
    En die foto's op zee zijn prachtig, en ik denk dat jij de juiste golven wel te pakken hebt gekregen, Kei fijn loes dat je dit allemaal mee mag maken.
    Nou loes succes met je colleges en tot de volgende keer.
    Groetjes ome roel en tante mieke.

  • 04 September 2012 - 13:24

    Wim V Eijndhoven:

    Hoi Loes .

    Wat `n spannende verhalen en kei mooie foto`s .
    Hopelijk gaat het ook goed met de spinnen ec ec ec en met je studie gaat het ook wel lukken denk ik .

    Loes bedankt voor het mooie kadootje dat je stuurden vanuit Peru voor mij.
    Geniet nog van je vakantie/studie in Peru,


    Groetjes ome Wim & tante Gerra.

  • 13 September 2012 - 11:46

    Jannie Van Ham:

    Hey Loes,
    Jullie mam was bij onze Raff op kraamvisite en vertelde dat jij zo'n mooie reis aan het maken was! Wat stoer van jou om dit te doen, echt gaaf! Ik had je reisverslagen gelezen, wat maak je toch veel mee. En vooral hele gave dingen. Dat komt wel goed daar!! Nog heel veel succes met je studie en alle dingen die je nog gaat onder nemen. Geniet ervan en ik lees binnenkort wel weer wat je allemaal hebt meegemaakt.
    Liefs Jannie en natuurlijk een knuffel van onze Raff!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Loes

Actief sinds 18 Juni 2012
Verslag gelezen: 672
Totaal aantal bezoekers 14817

Voorgaande reizen:

05 Juli 2012 - 20 December 2012

Exchange semester @ Universidad del Pacífico

Landen bezocht: