Huacachina, Iquitos, Arequipa en Marcahuasi - Reisverslag uit Lima, Peru van Loes Dommelen - WaarBenJij.nu Huacachina, Iquitos, Arequipa en Marcahuasi - Reisverslag uit Lima, Peru van Loes Dommelen - WaarBenJij.nu

Huacachina, Iquitos, Arequipa en Marcahuasi

Door: Loes van Dommelen

Blijf op de hoogte en volg Loes

01 Oktober 2012 | Peru, Lima

Ik zit op de helft! 3 maanden in Perú nu en nog iets minder dan 3 maandjes te gaan, de tijd vliegt... Mijn laatste update is ook alweer een maand geleden dus ik heb wel weer wat te vertellen!

Om het begin van het exchange semester te vieren was er een weekend naar een oase in de woestijn georganiseerd: Huacachina! Met 160 exchange studenten vertrokken we ’s ochtends vroeg met de bus richting het zuiden van Peru en in de bus was het al een groot feest. Drank kwam overal tevoorschijn, flinke muziek erbij en iedereen stuiterde door de bus heen. Toen we aankwamen in het hostel hadden we even tijd om lekker te chillen aan het zwembad en toen gingen we met de jeeps op pad. De chauffeur scheurde mega hard door de woestijn en dit was echt heel gaaf, het gaf meer adrenaline dan een achtbaan naar mijn idee haha. De woestijn zelf was ook heel gaaf om te zien, had niet verwacht dat zo veel zand zo’n mooie indruk zou geven. Daar hebben we toen gesandboard en dit was toch nog best moeilijk, maar wel heel leuk. ´s Avonds was daar toen een groot feest en de volgende dag was bestemd om lekker uit te kateren, in de avond namen we de bus weer terug naar Lima.

Ennn ik heb een tripje naar de jungle gemaakt! Samen met 4 huisgenootjes Evelyne, Géraldine, Thibaut en Erik vertrok ik donderdag heel vroeg met t vliegtuig naar Iquitos, in het Noorden van Perú. Daar aangekomen gingen we eerst naar de markt van Belen, de lokale markt van Iquitos. Dit was echt vreselijk! Toen we daar rondliepen dacht ik echt even ik ben blij dat ik al mn inentingen heb gehaald... Er hing een verschrikkelijke geur, overal waar je keek zag je vlees, schildpadden (die ze eten), vissen nog half levend, maden en larven op een stokje en vooral veel vliegen en andere insecten overal! Om misselijk van te worden. Daarna was het tijd om de boot te nemen naar Tamshiyacu, het dorpje waar we zouden overnachten. Met 20 personen in een bootje bedoeld voor 10 personen, kwamen we na 3 uur aan in Tamshiyacu: een heel klein primitief dorpje midden in de jungle. Hier ontmoetten we het gastgezin waar we dat weekend zouden gaan slapen. Geen elektriciteit, geen douche, een wc dat niet doorspoelt, en toen we aan het avondeten begonnen zag ik de beestjes over mijn bord kruipen... Mijn eerste gedachte was, HOE MOET IK HIER VIER DAGEN OVERLEVEN?!! Goed, gelukkig was er wel een muskietennet en konden we lekker vroeg gaan slapen, ook was de familie heel erg aardig voor ons. Wel werden we elke ochtend al om half 5 gewekt door allerlei dierengeluiden van buiten en door harde muziek van de buurvrouw. We zijn vanuit hier elke dag met een gids op pad geweest richting de jungle. We hebben dolfijnen in de amazone gezien, aapjes springend in de bomen, vissen van 3 meter lang en ik heb een klein krokodilletje vast mogen houden. Ook hebben we heel veel gelopen door de natuur en heeft er een anaconda om mn nek gehangen, heel leuk en spannend allemaal! Na 2 dagen van lopen door de jungle, veel zweten en het overmatig gebruik van antimuggenspray en zonnebrandcreme voelden we ons echt heel vies. Toen we weer in het huis aan kwamen zei de vrouw dat we konden ´douchen´. Er stonden teilen met water buiten en daar konden we ons wassen. Ik heb nog nooit zo erg genoten van een emmer koud water en wat zeep, heerlijk was het! Ook poetsten we elke avond onze tandjes daar buiten in hun tuin gezellig naast een kip en een haan. Maar de 3e dag, was de kip verdwenen, en zagen we een bult veren.. Die avond aten we, jawel, KIP! Niet zo leuk om 3 dagen je tanden te poetsen naast een kip en m daarna op te eten.
De laatste dag hadden we ´s ochtends nog een trip door de jungle en ´s middags namen we de boot weer richting Iquitos om daar het vliegtuig te pakken. Toen moesten we ook afscheid nemen van de familie en dat was toch minder leuk dan ik had verwacht. Je gaat je toch wel hechten aan die mensen en ze zijn zo gelukkig met zo weinig, een mooi leermomentje;)

Studie, die is er ook nog... We hebben echt veel gereisd en gefeest elk weekend en heel veel tijd voor de studie was er niet. Heb wel al enkele cijfers terug van wat groepsopdrachten en die zijn prima voldoende (gelukkig)! Het jammere is dat ik niet bepaald veel input heb kunnen geven in deze opdrachten. Wij exchange studenten worden als irritant ervaren in een groepsopdracht omdat we de taal niet bepaald goed beheersen, en als we iets maken moeten zij dat sowieso helemaal verbeteren. Daarom worden aan ons geen of weinig taken toegedeeld. Moet zeggen dat ik zelf precies hetzelfde doe met exchange studenten in Tilburg, maar nu ben je zelf een ´domme´ exchange student haha, toch wel even vreemd. Maargoed zolang de cijfers voldoende zijn hoor je mij niet klagen;)

Ook zijn we gewoon een weekend lekker in Lima gebleven en toen wat leuke dingen in Lima bezocht. We hebben wat musea bezocht en wat gedronken in Barranco, een heel mooie en gezellige buurt vlakbij Miraflores (de buurt waar ik woon) en we zijn naar Parque del Aguas geweest. Dit is het grootste fonteinen complex ter wereld en heeft 13 miljoen dollar gekost, echt heel mooi met veel lasershows en mega grote fonteinen. Ook was het die week Mistura in Lima, dit is een groot cultureel festival van een week lang met alleen maar ETEN! De Peruaanse keuken schijnt een van de besten ter wereld te zijn dus we hebben daar flink wat nieuwe gerechten geprobeerd, en ook veel Pisco Sour gedronken (een lokale cocktail).

En toen gingen we naar Arequipa! Een stad in het zuiden van Perú gelegen in de bergen. De eerste dag hebben we het klooster Santa Catalina bezocht, een lokale markt en het museum waar het ´ijsmeisje´ ligt. Best indrukwekkend, een lijk van meer dan 2000 jaar oud ligt daar in een vrieskist, volledig in tact. ´s Avonds gingen we vroeg slapen want om 3 uur werden we opgehaald voor onze 2-daagse trek. Allemaal nog slaperig stapten we in de bus en om 7 uur ´s ochtends kwamen we op de plek van bestemming aan waar de trek kon beginnen. De trek was best zwaar, door de hoogte daar heb je maar weinig zuurstof en ben je heel snel buiten adem. Dan nog een heuse berg op- en afdalen in de volle zon, ik dacht eventjes dat ik het niet ging overleven ;) Na een hele dag te hebben gelopen kwamen we rond 5 uur beneden in Canyon de Colca aan. Hier was een zwembad waar we meteen insprongen en kregen we een heerlijke maaltijd voorgeschoteld, dit was wel even relaxen na zo´n lange dag. In het hostel was geen elektriciteit, dus met een kaarsje mochten we onze bedjes opzoeken en gingen we weer lekker vroeg slapen. De volgende dag stond namelijk het zwaarste deel op de planning.. Om 5 uur moesten we opstaan en mocht de wandeling naar de top beginnen. De tocht staat gelijk aan een flatgebouw beklimmen van 275 etages... Na 3 uur zweten en zwoegen bereikten we de top en dit voelde echt als een hele overwinning ! Toen kregen we daar ontbijt en verder hebben we die dag met de bus gereisd naar Cruz del Condor en Aguas Termales. In Cruz del Conder zagen we ongeveer 10 condoren rondvliegen, heel mooi om te zien! Aguas Termales waren heerlijke zwembaden op een natuurlijke manier verwarmd door de aarde, ook een feestje. Rond 6 uur in de avond waren we weer in Arequipa en toen was het tijd om op stap te gaan olee! Arequipa schijnt de beste clubs van Perú te hebben en ik kan ze daar geen ongelijk in geven. Het was echt heel gaaf, hele mooie sjieke clubs, goede muziek en lekkere cocktails! De laatste dag hebben we wat souvenirs ingeslagen, wat rondgelopen door de stad en was het ’s avonds weer tijd om terug te gaan naar onze thuisbasis Lima:)

Afgelopen weekend zijn we naar Marcahuasi geweest, een gebied in de bergen een paar uur van Lima af. We vertrokken met een groep van ongeveer 20 exchange studenten met de bus naar San Pedro, het dorpje waar we ezels konden huren voor onze spullen en waar de trek kon beginnen. Dit was ook weer een zware tocht bergopwaarts met een prachtig uitzicht. Na 3,5 uur hadden we de top bereikt en konden we onze tentjes opzetten. Daar hebben we een prachtige zonsondergang gezien en wat gedronken en gegeten rond het kampvuur. De nacht was vreselijk, zelfs met 5 truien aan was het nog ijskoud dus slapen lukte niet echt. Goed de volgende ochtend rond 7 uur kwam iedereen langzaam zn tentje uit, toen hadden we daar nog wat rondgelopen en begon de tocht weer naar beneden. Nu zit ik weer lekker in ons huisje in Lima, we hebben een vrije dag vandaag en deze is bestemd om flink te gaan studeren voor de mid-terms want die komen steeds dichterbij... Wat wel super leuk is, is dat over 2 weekjes Leonoor me op komt zoeken, een vriendinnetje uit Tilburg, en over een maandje komt ook mama deze kant op joepieee heb er heel veel zin in!

  • 01 Oktober 2012 - 21:33

    Leonoor:

    Ik kan het niet vaak genoeg zeggen.. Wat een gave verhalen, wat een gave foto's, wat een mooi avontuur! En agh, dat meeliften op de Peruaanse studenten, prima toch! Als je inderdaad je punten maar binnenhaalt. Het aftellen om je kant op te komen is inderdaad begonnen, kan niet wachten:)

    Enjoy! X

  • 02 Oktober 2012 - 08:46

    Tante Willemien:

    hoi hoi lieve loes
    het is inderdaad echt helemaal geweldig wat je allemaal mag meemaken en die prachtige foto`s
    erbij helemaal super.en wat fijn dat jullie mam naar jou komt en je vriendin leonoor.anne wilde ook
    graag mee maar helaas.
    hier gaat ook alles zijn gewone gangetje, zonder beestjes op ons bord ha ha ha.
    nou loes nog veel plezier en succes, tot mails.
    veel liefs en dikke knuffels van arno willemien anne en mara x x x x

  • 02 Oktober 2012 - 11:10

    Elke:

    Ha Loeske!

    Wat een vet verhaal weer! Haha ow ik zie jullie al helemaal gaan door die markt haha. Zitten trouwens wel heel veel goede voedingsstoffen in de insecten dus misschien volgende keer even proberen ;)
    Al die tripjes die jullie maken echt zo gaaf! Lekker genieten daar en ook nog een klein beetje studeren! Goed combi ;) Super leuk dat er een vriendinnetje langs komt en je moeder! Fijn vooruitzicht inderdaad!
    Lekker genieten nog daar!!

    Kuss Elke

  • 03 Oktober 2012 - 09:53

    Annie Von Reeken:

    Oh lieve nicht.......je maakt ze wel mee hoor! Fantastische ervaringen. Ik denk inderdaad dat je in die hele periode veel leermomenten zult hebben waar je wat aan hebt en veel aan terug zult denken.
    Geweldig voor ons om zo gtoed op de hoogte te blijven. Ik hoop dat de studie als exchange student toch nog goed verloopt met goede cijfers. Wat leuk he dat jullie mam komt.....ze vindt het heel spannend geloof dat maar.
    Nou meid hou je haaks he! Liefs tante Annie

  • 04 Oktober 2012 - 12:54

    Gerda Nelis:

    Heee vrouwke,

    Eindelijk heb ik weer even tijd om jouw reisverslag te lezen en ik geniet er elke keer weer van.
    Wat een mooie ervaringen doe je toch op. Je zult hier je leven lang wat aan hebben!!

    Gisteren heb ik een plekje in mijn gezicht weg moeten laten halen. Een kwaadaardig stukje huidkanker. Was wel even spannend want ik wist niet hoeveel ze weg zouden moeten snijden. Gelukkig viel het mee en krijg ik een heel klein littekentje. Daar valt wel mee te leven en alles is weg.

    Zo zie je maar, hier gaat het leven ook gewoon door, met kleine ups en downs.
    Geniet verder van je verblijf en hou ons op de hoogte!! Keileuk!!!

    Doei, dikke knuffels van tante Gerda. xxx

  • 04 Oktober 2012 - 17:56

    Mieke En Roel:

    Hoi loes
    We beginnen weer, wan skon fotokes wer, Nou loes het is werkelijk fantastisch, die verhalen, was ik nog maar 18 dan zou ik het ook wel weten Hoe is het weer daar, hier is het maar rotweer.
    He loes wij wensen jou nog meer avontuur, en we wachten weer op het volgende verhaal.
    Groetjes van ons allemaal en 'n dikkeX

  • 04 Oktober 2012 - 17:56

    Mieke En Roel:

    Hoi loes
    We beginnen weer, wan skon fotokes wer, Nou loes het is werkelijk fantastisch, die verhalen, was ik nog maar 18 dan zou ik het ook wel weten Hoe is het weer daar, hier is het maar rotweer.
    He loes wij wensen jou nog meer avontuur, en we wachten weer op het volgende verhaal.
    Groetjes van ons allemaal en 'n dikkeX

  • 05 Oktober 2012 - 15:51

    Jos Van Dommelen:

    Haa Loeske mooi verslag om te lezen, het lijkt me een mooi land Peru maar niet om te wonen. Ik denk dat ik maar in nederland blijf hier is het ook mooi.Weet je waarom???????? Wij hebben BAVARIA HA HA.Bedankt voor je mooi verslag geniet ervan grtjs Jos XX.

  • 15 Oktober 2012 - 11:04

    Mari En Erna :

    Hallo Loes,
    21 jaar vandaag, Van harte gefeliciteerd!!
    Wat een verhalen Loes, geweldig. Mooi dat we het allemaal kunnen volgen.
    Geniet er nog van.
    We wensen je een hele fijne verjaardag in Lima, maar dat zal wel lukken. Er wordt wat afgefeest zoals we uit je verhalen kunnen lezen, dus dit zullen ze ook niet zomaar voorbij laten gaan.
    Nog een hele fijne tijd en tot hores.

    groetjes, Mari-Erna-Coen-Anouk en Manon.

  • 15 Oktober 2012 - 14:23

    Gerda Nelis:

    Ha lieve schat!!!

    Van harte gefeliciteerd met je 21 e verjaardag. Het zal wel gek zijn om dat in Peru te vieren, maar ik hoop dat je het heel gezellig hebt!!! Maar dat horen we dan wel!!!

    Niet te zat, en doe geen dingen die je tante ook niet zou doen!!! Hiiiii Veel liefs en dikke knuffels van Tante Gerda. xxxxx

  • 15 Oktober 2012 - 14:30

    Tonnie Justien Stefan En Wessel:

    Lieve Loes
    Van harte gefeliciteerd met je 21e verjaardag. Wij wensen je een hele fijne verjaardag in Peru.
    Geniet van je verjaardag en voor de komende tijd in Peru. Maar dat gaat vast wel lukken.
    groetjes en kusjes uit sint oedenrode.

    tonnie justien stefan en wessel

  • 15 Oktober 2012 - 14:43

    Tante Willemien:

    ha lieve loes
    hieperdepiep hoera proficiat meid met je verjaardag heel veel plezier in het mooie peru.
    toch heel bijzonder om daar jarig te zijn, maar ook wij denken aan jou.
    heel veel liefs en knuffels van Arno Willemien Anne en Mara.x x x x

  • 15 Oktober 2012 - 18:16

    Gaby:

    Hoi Loes,

    Allereerst van harte gefeliciteerd met je 21e verjaardag!!!
    Wat heb je toch super, super leuke verhalen op je profiel staan.
    En wat een leuke foto's, jij maakt daar heel wat mee zeg ;)

    Geniet van deze onvergetelijke verjaardag in Peru.
    Heel veel plezier en we hopen dat je daar nog een leuke tijd hebt!

    Veel liefs,
    Peter, Marja, Gaby en Freek

  • 16 Oktober 2012 - 18:53

    Wim & Gerra:

    Hoi Loes,

    Loes van harte gefeliciteerd met je verjaardag, het is een dag te laat maar dat was omdat de P.C. er even uit lag.
    Loes wij vinden het kei gaaf dat je zoveel ziet en doet echt geweldig.

    Groetjes Ome Wim & Tante Gerra

  • 21 Oktober 2012 - 23:00

    Adrienne:

    Hey Loes

    Net pas je verslag gelezen. Alweer een verslag vol avonturen.
    Mooie foto's met allemaal blije gezichtjes.
    Ik lees je verhalen met een glimlach op m'n gezicht en bedenk me dat je hier een rijker mens door wordt. Gaaf......
    Ook je studie gaat gewoon door, heel bijzonder zoals dat gaat.
    Geniet ervan, en binnenkort ook heerlijk samenzijn met jullie mam. Er komen zeker nog wat hoogtepunten de komende tijd. Ben benieuwd.

    Liefs Adrienne

  • 07 November 2012 - 23:24

    Marjolein Van Dommelen:

    Hey Loes!

    Wat een mooi avontuur heb je daar zeg! Ongelofelijk wat je allemaal meemaakt. Echt te gaaf. Knap ook van je maar sommige dingen die je ziet zal je misschien pas later beseffen zo van wow dat ik dat gewoon heb geproefd of geroken of gezien hebt haha. Zoals je het verteld zie ik het helemaal voor me haha. Dat van die kip bijvoorbeeld iehhhh... Super wat je meemaakt daar!!

    Van de week was ik even bij mijn opa en oma en liet ik de foto zien van jou, Sanne en Jet. Deze stond op Sanne haar FB. Oma vond dat wel zooo mooi om te zien. Super leuk vinden wij het dat Sanne als verrassing meegekomen is naar jou. Oma ging meteen Ome Theo bellen dat ze de foto had gezien van jullie..haha. Ik dacht opeens owjaa eens even kijken op Loes haar website en zag ik je verhaal. Vandaar mijn late reactie..

    Loes nog heel veel succes, plezier en geniet er nog van daar!

    X Marjolein

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Loes

Actief sinds 18 Juni 2012
Verslag gelezen: 922
Totaal aantal bezoekers 14817

Voorgaande reizen:

05 Juli 2012 - 20 December 2012

Exchange semester @ Universidad del Pacífico

Landen bezocht: